Gør din marketingstrategi mere energisk

Fremtiden inden for marketingstrategier ligger helt sikkert i de sociale medier, og ved at bruge dem effektivt kan du nemmere nå ud til dine kunder, både nuværende og fremtidige.

At have en god marketingstrategi er alfa og omega, når det gælder om at sælge sine vare. Men hvordan når du, som virksomhedsejer, ud til dine kunder på en mere energisk og ny måde, så det ikke bliver det samme kedelige budskab leveret på den samme kedelige måde år efter år?

Det har vist sig at kunder i dag foretrække et ærligt budskab de kan forholde sig til, og helst leveret på en sådan måde, at de føler sig trygge ved at handle med dig og din virksomhed. En af de fremgangsmåder, der har vist sig at bære frugt, er igennem videokommunikation.

Det behøver ikke være højprofessionelt, og du kan sagtens optage en video med din smartphone. Det giver et mere realistisk input, og kan være medvirkende til, at dine kunder føler de har en direkte forbindelse til dig og din virksomhed, i stedet for at de er tvunget til at handle med en stor, ansigtsløs gigant.

Dette gælder især hvis din virksomhed hører til de mindre, og du har et begrænset budget til at få dit budskab derud, hvor det kan gavne dig og din virksomhed mest.

Animationsvideo, eventvideo, on boardingvideo, casevideo, profilvideo og content marketing mm. fra digitalt bureau Founthouse Videoproduktion.

Hvad kræver det for at opbygge en god marketingsstrategi? Det kræver hårdt arbejde, selvsagt. Det kræver en masse analyser og gennemgang af, hvad dine kunder mener om dig og din virksomhed igennem de sociale mediakonti din virksomhed benytter sig af.

Det er også en rigtig god ide at fokusere på at gøre kommunikationen med dine kunder så personlig som muligt. Brug for eksempel e-mail med et personligt præg ved at bruge kundens navn, så du henvender dig direkte til kunden.

Dette kan automatiseres, men det gør en stor forskel hvis kunden føler at du taler direkte til dem, i stedet for at de modtager en massemail, der mangler personlighed og indlevelsesevne.

Standard besvarelser hører også ind under denne kategori. Gør en indsats for at gøre din kommunikation mere personlig. Dine kunder vil værdsætte det. Den personlige relation er vigtig, uanset hvilken marketingskanal du benytter dig af.

Derudover er det også vigtigt at have et øje på din hjemmeside, og hvilke budskaber denne udsender til dine kunder. Er din hjemmeside for eksempel ikke mobil-venlig, kan du risikere at fremmedgøre en stor del af den yngre generation, som handler mest på nettet via deres mobiltelefoner og derfor forventer at de hjemmesider de besøger også er mobilvenlige.

 

At opbygge en marketingsstrategi én gang er ikke altid nok. At benytte sig af en marketingsstrategi for at nå nye kunder, eller bare for at følge med de kunder man allerede har, så nytter det ikke noget at opbygge en marketingsstrategi én gang og så tro at det er godt med det. Marketingsstrategier skal opdateres hvert år, og gerne oftere – man skal tilpasse sig trends og holde sig opdateret med kundegruppen.

Det gælder om hele tiden at følge med udviklingen og de konstante ændringer, der sker indenfor digital marketing hele tiden. Kommunikationen mennesker imellem udvikler sig konstant, og hvad der er trendy i dag, er ikke nødvendigvis trendy i morgen.

Derfor gælder det om at holde en finger på pulsen. Du bør kommunikere med dine kunder direkte, og både holde fast i dem du har, og række en hånd ud til nye generationer samtidig.

Det kræver tid, ja, men der er også mange programmer tilgængelige, der kan hjælpe dig med at strømline dine marketingsstrategier, og gøre det nemmere for dig at følge med i, hvordan markedet udvikler sig, og hvilke nye kommunikationsmetoder der dukker op.

Vær energisk uden at virke påtrængende. Ingen bryder sig om påtrængende reklamer, men hvordan undgår du at lave en energisk strategi uden at den kammer over og bliver påtrængende?

Det kan ikke siges for tit. Personlig kommunikation er vejen frem. Ved at personliggøre kommunikationen med dine kunder, giver du dem følelsen af at I kender hinanden, og dette har bevisligt påvirket både tilliden og dermed også trygheden, der er så vigtig for grundlaget i en god handel.

Føler kunden sig tryg og dermed hørt, så er der langt større chance for at kunden vender tilbage og, i bedste fald, også anbefaler dig og din virksomhed til andre.

Det er ikke alene vigtigt at være til stede på så mange sociale medie platforme som muligt, men at være tilstede på de platforme, hvor dine kunder holder til. Igennem analyser og statistikker kan du finde frem til hvordan dine kunder interagerer og kan derigennem få en ide om, hvad de kan lide og hvor du skal sætte ind.

Kommuniker med dem, få indsigt i hvad der driver dem, og tal til dem direkte. Det gælder ikke alene om at få så mange tilhængere som muligt, men at vise dem at du hører og forstår dem. Du kan tilbyde dem rabatter eller måder at interagere med din virksomhed, som så vil få dem til at føle at de har indflydelse. Jo tryggere de er ved dig og din virksomhed, jo mere sandsynligt er det, at de vil handle hos dig.